EXPONATUL LUNII AUGUST:

MACHETA BRICULUI „MIRCEA”

Bricul „Mircea” a fost prima navă-școală a Marinei Militare Române, construită la firma britanică „Thames Ironworks” din Londra, în 1881. Necesitatea dotării cu o astfel de ambarcațiune era una stringentă, mai ales că tânara marină română dispunea de o instituție de îmvățământ care reclama o navă-școală: Școala Copiilor de Marină de la Galați.

            Sosit în țară în anul 1882, bricul, având corpul din lemn (doar coastele erau din fier), avea un deplasament de 360 t, lungimea de 36 m, lățimea de 7.6 m și un pescaj de 3.6 m. El putea atinge o viteză de 8/12 Nd, asigurată de o mașină cu 2 cilindri, de 160 C.P. Armamentul inițial era compus din două tunuri Krupp de 80 mm, un tun revolver Hotchkiss și o mitralieră cu 10 țevi, model Nordenfelt.

            Începând cu anul 1882 și până în 1926, bricul a efectuat 17 voiaje de pregătire în Marea Neagră, 12 în Mediterana și 2 în Oceanul Atlantic. A participat, de asemenea, la Serbările Columbiene de la Genova, din 1892, dar și la inaugrarea canalului de la Kiel, din 1895.

            Nava și-a adus cu prisosință contribuția și la efortul de război din perioada 1916-1919, când a efectuat misiuni de transport. Ulterior, după terminarea războiului, bricul și-a reluat rolul de navă-școală, pregătind generațiile de viitori marinari ai României. În 1931 „Mircea” a fost decorat cu medalia „Meritul Maritim”, pentru meritele sale în pregătirea personalului marinăresc.

            După intrarea în serviciu a noii nave-școală „Mircea”, în 1939, bricul a fost folosit ca infirmierie plutitoare și depozit în timpul celui de Al Doilea Război Mondial. Pe 16 aprilie 1944, în urma unui bombardament, bricul a fost incendiat și pierdut definitiv. În sala de expoziție „Elisabeta” a Muzeului Național al Marinei Române poate fi admirată și macheta bricului „Mircea”, realizată de Anghel Ciobanu, pentru care autorul a fost premiat și la competiții internaționale de modelism.