Exponatul lunii iunie la M.N.M.R.:
TUNUL SKODA DE 47 mm
Tunul Skoda de 47 mm a făcut parte din arsenalul vedetelor de siguranță tip „Căpitan Mihail Romano”, nave care au intrat în dotarea Marinei Militare în naul 1907. El a fost utilizat cu succes și la bordul monitoarelor tip „I. C. Brătianu” și în dotarea monitoarelor tip „Basarabia”, primite după 1921 de la fostul imperiu Austro-Ungar, drept despăgubire de război.
Vedetele de siguranță au făcut parte din Divizia de Dunăre în timpul celor două războaie mondiale și s-au dovedit foarte bine adaptate pentru situațiile tactice de la începutul secolului al XX-lea. Deși corpurile navelor au fost construite la Londra, tunurile de 47 mm au fost livrate de Casa Skoda din Pilsen și montate în România.
Muzeul Național al Marinei Române, în sala dedicată Primului Război Mondial expune o dioramă ce se constituie într-un omagiu adus evenimentelor tragice petrecute în timpul luptelor de pe cursul Dunării la care au participat vedetele fluviale dotate cu tunuri Skoda de 47 mm. Aceste piese de artilerie și-au dovedit eficiența cu ocazia mai multor acțiuni de luptă pe Dunăre în perioada 1916-1917, între care cea mai însemnată a fost apărarea capului de pod de la Turtucaia. În zilele de 23-24 septembrie 1916, vedeta nr. 7, „Maior Nicolae Grigore Ioan”, a cărei punte este reconstituită în dioramă, a ținut piept până la ultimul membru al echipajului ofensivei bulgaro-germane care era îndreptată împotriva poziției românești din dreapta Dunării.
Și la bordul monitoarelor tunul de 47 mm a fost implicat în evenimente caracterizate de eroism și spirit de sacrificiu. Monitorul „I. C. Brătianu”, aflat în fața portului Oltenița, observând că inamicul instala baterii de artilerie pe dealul Cusui, a ripostat energic cu piesele de 47 mm și a anihilat bateriile inamice.
În parcul expozițional al Muzeului Național al Marinei Române poate fi admirat un tun Skoda de 47 mm, original, martor al faptelor de vitejie ale marinarilor români.